donderdag 12 juli 2012

Eindelijk...

...nog eens een update. Een verslag van mijn eerste drie 'echte' triatlonwedstrijden. Waar begin ik?
Op 27 mei de kwart van Zwijndrecht. Een non-draftingwedstrijd. Deze was een last-minute beslissing, ik wilde eens zien waar ik stond, vooral bij het zwemmen dan. Ik had niet te veel poeha rond deze wedstrijd gemaakt, ik wilde vooral zonder stress starten. Bleek dat er toch meer bekenden mee deden dan gedacht. De dag zelf, fantastich weer om te zwemmen. De thermometer gaf 28 graden aan. Voor de start even inzwemmen. Sloeg dat tegen, het water was maar 14 graden, koude voeten en tanden. Soit daar worden we hard van. De start: direct een goed tempo gevonden, ook een zwemmer met hetzelfde tempo deed me na 1350m met een goed gevoel uit het water komen. Redelijk goede wissel en op de fiets voor 45 kilometer. Met toch een stevige wind. Kijken op de teller deed me toch wel verbaasd kijken 43 km/u. Het voelde goed aan, tot het moment dat er de echten voorbij kwamen rijden. Zij reden precies 10km/u sneller zonder moeite. Dan kwam er nog bij dat we uiteraard nog een stuk langer wind tegen moesten rijden. Uiteindelijk met een gemiddelde fietstijd van 35km/u in de wisselzone. Schoenenwissel deed me al een licht gevoel van krampen voelen. Goed drinken dan maar, dit was buiten de zon gerekend. Mijn drinken was opgewarmd tot een graad of 60. Dan maar zonder, met als gevolg na 2 km lopen stretchen, KRAMP! Toch verder kunnen lopen en een beetje verder goed wat water kunnen binnenbemen. De temperatuur op het asfalt was 35+. Lap na 6,5km terug kramp! Even doorbijten en na kunnen binnenlopen met een heel warm gevoel. Ik kreeg mijn lichaam niet meer afgekoeld. Ik heb tot 's nachts liggen zweten. Al bij al een goed gevoel aan deze zeer knap georganiseerde wedstrijd over gehouden. Volgend jaar zien ze mij hier zeker terug.

3 juni, de kwart van Brasschaat. De start was rond de klok van drie, al goed want 's morgens viel de regen uit de lucht. Ocharme de jeugd en degene die de 1/8ste meededen. In de namiddag was het dus droog, alleen de temperatuur was niet alles, een graad of 12. Dat zag je ook aan de E10-plas, er hing een damp boven het water. 20,5 graden heerlijk om 1500m in te zwemmen.
Met zo een kleine 300 zwemmers lagen we aan de start, ik lag ongeveer op de tweede rij. Na het signaal enkele voeten en vuisten gevoeld, maar toch direct een goed tempo gevonden en kunnen aanhouden. Er deden heel wat bekenden mee, de Trinity mannen en vrouwen, Yves P. en Nick V. Na 24min08sec kroop ik het water uit en wisselde vrij snel. Op de fiets pikte ik direct twee man op maar ze bleven achter, dan maar alleen verder maar niet vollenbak. Ter hoogte van de Bredabaan kwam er een groep van 10 man waar ik bij aan kon pikken. Direct het tempo omhoog en zag zo toch regelmatig snelheden boven de 40 km/u. Er werd niet goed samengewerkt, ik nam af en toe de kop met nog een drietal anderen, maar die van vanachter die riepen wel 'ronddraaien mannen', maar bleven zelf zitten. Langs de kant ook heel wat bekende supporters doen je sneller fietsen. Tijdens de laatste fietsronde kwam er nog een groep voorbij die 2km/u sneller reden, Wim VH zat er bij. Ik heb even gedacht om mee aan te sluiten maar besloot wijselijk te blijven zitten. Het lopen kwam er nog aan. de 40km legde ik af in 1u06min. Na de wissel direct een goed tempo gevonden en dit kon ik de 4 rondes goed aanhouden, ook mede dankzij het geroep van bekenden langs de kant. De laatste ronde was het mijn beurt om Wim terug te 'pakken' en kon nog versnellen. Uiteindelijk 33 ste plaats overall met een tijd van 2u12min. en 18de in mijn leeftijdscategorie.

De derde wedstrijd is de eerste kwart van Antwerpen. Ook weer een drafting wedstrijd. Het weer was deze keer alweer niet te doen, regen en wind maakten het zwaar. De 1500m werden gezwommen in het Albertkanaal. Eerlijk gezegd had ik er eerst mijn bedenkingen bij, maar al bij al proefde het naar water. Het zwemmen op zich had ik zelf geen goed gevoel bij, alles wat ik geleerd had lukte niet. Ik vond geen goed ritme en moest zelfs om de twee slagen komen ademen, het leek lang te duren. Toen ik de tijd zag, verschoot ik wel, mijn snelste 1500m: 23min49sec.
Ik vertrok bij het fietsen alleen, het eerste stuk reed redelijk vlot, dit kwam vooral door de wind in de rug. Ik moest slim spelen, daarom dat ik me rustig liet afzakken tot er een groepje aankwam. 'Ze zitten een 200 meter achter u': riep mijn pa langs de Noorderlaan. Al een serieus stuk wind op kop gereden, kwam er een groep van een man of 7 voorbij, ik possitioneerde me op een derde in rij en kwam een beetje op adem. Om dan toch een aantal keer de kop te nemen. Het ging hard en de plassen en regen maakten het er niet makkelijk op. Na 1u05min stond ik terug in de wisselzone en mocht de laatste 10km aanvangen. Zwaar want het grootste stuk werd op kasseien gelopen, het voelde goed aan en liep een tijdje rond de 3min55/km. Op 5km riep er weer iemand, je ligt 33ste. Ik heb geprobeerd een beetje te versnellen en kon zo nog twee man voorbijsteken. Na 38min22sec liep ik binnen, één van mijn betere 10km loopjes. Uiteindelijk 31ste overall, en 19de in de leeftijdscategorie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten